John Goodenough(94) artık çok daha hızlı ve güvenli şarj imkanı tanıyan piller
için kullanılabilecek yep yeni katı-hal pil buluşlarını amaçlayan
bir mühendis grubuna öncülük etmektedir.
Aslında, pil batarya teknolojilerinde geçtiğimiz 8-10 senede öyle devrim nitelikli bir gelişme olmadı. İlerleyen teknoloji sayesinde telefonlar, laptoplar devamlı gelişim içerisinde ama bu cihazlara enerji veren piller yerinde sayıyor. Normal bilinen bataryayı, Austin Texas Üniv. Cockrell Mühendislik Okulu‘nda bulunan prof. John Goodenough (94)
lityum iyon pili icat etmiştir. John Goodenough artık, daha hızlı ve güvenli şarja imkan tanıyan, şarj edilebilir bataryalar için
kullanılabilecek yep yeni katı-hal batarya hücrelerini geliştirmeyi hedefleyen bir
mühendis grubuna öncülük yapmaktadır. hedef, sabit enerjinin depolaması tutulması, mobil taşınan aletler ve
elektrikli yani pili olan arabalar düşünülerek daha iyi piller yapmak. Bilim adamları ve araştırmacılar, bu batarya
teknolojisini geliştirmekte güçlük çekiyorlar, şimdiye kadar çok zor gelişmeler yaşandı. Az gelişme içinden en önemlisi, biraz daha hızlı doldurulması ve bu arada bununda mükemmel olmadığı kesin olarak biliniyor. Çok fazla ısınma ve istisna olarak patlama durumları da devam ediyor, bu sebeple birkaç OEM[Ekipman Üreticisi]
bu bataryaları aletler üstünde kullanmada hala emin olamıyorlar. (Pil teknolojileri şimdiye kadar kullanıldı denendi fakat hiç biri seri üretim için denenmedi ticari amaçlar sorun yaratabilir.)
Stanford profesörlerinin yanmayan Li-on bataryaları, Huawei şirketinin grafen kullanan Li-ion bataryaları, Panasonic firmasının çok ince lityum bataryaları, Süper Kondansatörler, Toyota firmasının
magnezyum pilleri ve nano tel kullanılan bataryaları bilmekteyiz. Bunlarda basite alınacak buluşlar değil potansiyel barındırıyor fakat, John Goodenough ve öncülük ettiği grubun son buluşu kadar güvenli ve istenilene yakın değil.
Lityum-İyon bataryanın buluşcusu mutlaka bu pil hakkında herkesten daha çok şey biliyordur. Cockrell School tecrübeli görevlisi Maria Helena Braga
yapılan araştırmaları şöyle anlatıyor: yanmayan, çok hızlı şarj ve çok fazla pil
ömrü, tamamen katı halde batarya ve deşarj, düşük maliyet. Bütünüyle şarj yapabilmek için saatler değil de yalnızca dakikalaryeterli olacaktır. Bu araştırma grubu bunun dışında da ciddi değişikliklere gitti. Katot ve Anot arasında Lityum
iyonlarını taşıyabilmek için sıvı elektrolitleri değil de cam elektrolitleri denediler. Katı haldeki cam
elektrolitler, en zor hava durumlarında dahi en iyi
performans vermeye olanak sağlıyor.
Bulunan bu katı pil hücrelerinin çok daha iyi olduğu belirtiliyor sebebi ise, doğa dostu materyaller kullanılarak yapılabiliyor. Helena Brage, 'Sodyumu,
üretmek için deniz suyu gerekiyor.' diye açıkladı.
Araştırma sonuçları, ''Energy & Environmental Science'' [Çevre ve Enerji Bilimleri] dergisinde duyuruldu ve araştırmanın yakın bir zamanda piyasaya da sunulacağını düşünüyoruz.
yav 100 kezmi söylemek lazım bataryaları usb girişi veya mutfak tüpleri gibi standart bi hale getirin istasyona gelen araç alttan eski pili bırakıp yenisi takılsın yoluna devam etsin,mesele menzil değil hızlı dolum...
YanıtlaSil